07 november 2017 /

Verzadigde en onverzadigde vetten: wat is het verschil?

Het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten? Wij leggen het je graag uit!

Vetten. Een woord dat tegenwoordig een erg negatieve bijklank heeft. Want worden we daar niet enorm dik van? Wat als wij je vertellen dat vetten goed zijn voor je? Als je kiest voor gezonde vetten, tenminste! Maar daarvoor moet je het verschil kennen tussen verzadigde en onverzadigde vetten.

Vet gezond

Ons lichaam kan niet zonder vetten. Wist je bijvoorbeeld dat je hersenen uit maar liefst 60% vetten bestaan? Het is dus van groot belang om dat percentage op peil te houden. Daarnaast maken gezonde vetten komaf met eczeem, allergieën en zelfs depressie. En houden ze je cholesterolgehalte op peil.

De termen verzadigde en onverzadigde vetten heb je vast al eens horen vallen. Maar wat is precies het verschil?

Verzadigde vetten: slecht voor je

Deze staan ook wel bekend als slechte vetten. Ze worden zo genoemd omdat ze de hoeveelheid slechte cholesterol in je bloed doen stijgen. Een teveel aan slechte cholesterol vergroot vervolgens de kans op hart- en vaatziekten.

Zo weinig mogelijk verzadigde vetten eten is dus de boodschap. Wil je verzadigde vetten vermijden, dan schrap je deze producten best van je boodschappenlijstje: boter, kaas, room, snacks, fastfood en gebak.

Onverzadigde vetten: goed voor je

Dit zijn de goede vetten die bijdragen tot een gezond cholesterolgehalte in je bloed. Het zijn vetten die je lichaam niet zelf kan aanmaken, maar die je nodig hebt voor de opbouw van je cellen en het behoud van je weerstand. Bovendien zijn onverzadigde vetten in staat de slechte cholesterol uit verzadigde vetten af te breken en zo het cholesterolgehalte te verlagen.

Gezonde vetten aan je menu toevoegen? Je vindt ze terug in vette vis zoals zalm, haring en makreel. Maar ook in plantaardige oliën zoals bijvoorbeeld saffloerolie, zaden, noten of avocado’s.

Verzadigde en onverzadigde vetten in de praktijk

Helemaal mee met het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten? Zet theorie dan om in praktijk: houd onze blog in de gaten voor handige tips en recepten. Zit je met specifieke vragen? Aarzel niet ons te contacteren.

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2019