17 april 2019 /

Stress en voeding: er is wel degelijk een link

Wist je dat zaken als mentaal welzijn, stress en voeding meer met elkaar te maken hebben dan je zou denken?

Voel je je futloos als je ’s ochtends opstaat? Lig je vaak wakker? Kan je je moeilijk concentreren tijdens de werkuren? Geraak je niet meer aan sporten toe? Het zijn maar enkele signalen die erop wijzen dat jouw leven niet in balans is. Eens vroeg naar bed gaan of een weekend ertussenuit is vaak maar een tijdelijke oplossing. Wist je dat zaken als mentaal welzijn, stress en voeding meer met elkaar te maken hebben dan je zou denken? Erkend diëtiste Nadia Brans en expert mentaal welzijn Dana Paris geven tekst en uitleg.

“Troost zoeken in eten is typische reflex”

Nadia Brans ondersteunt en begeleidt bij het aanpassen naar gezondere voedingsgewoonten. De missie van Dana Paris is dan weer om jouw mentaal welzijn in balans te brengen en zo je levenskwaliteit te verhogen. Mentaal welzijn, stress en voeding, waardevolle ingrediënten en mindfulness – ze lijken op het eerste gezicht niets met elkaar te maken te hebben. Toch is dat wel zo, aldus beide dames.

“In mijn praktijk zie ik vaak dat verkeerde eetgewoontes samenhangen met andere factoren. Troost zoeken in eten als je slecht in je vel zit, is een typische reflex”, begint Nadia. “Helaas is dat belonend gevoel slechts van korte duur, en zorgt het schuldgevoel achteraf dat we ons nog slechter voelen. Het is belangrijk dat we je dan losrukken uit dit patroon.” Dana treedt bij: “Wat we eten, beïnvloedt hoe we ons voelen. Je kan die twee niet als iets apart zien.”

Voeding die je mentaal sterker maakt

Zo ontstond er een nauwe samenwerking tussen beide dames. Elk vanuit hun eigen vakgebied. “Door de expertises van onze teams te bundelen, kunnen we een stapje verder gaan en willen we een totaaloplossing aanbieden op maat. Per individu gaan we na wat de noden zijn. En stellen we een team samen rond hem of haar.”

“Zo komen we bijvoorbeeld tot een gerichte aanpak voor burn-outs. Traditionele behandelingen focussen vaak enkel op psychologische begeleiding. Wij geloven echter in een totaalaanpak door een team van experten om tot een duurzaam resultaat te komen. Met onze groepspraktijk in Retie bieden we dit aan. Een lichaam en brein in balans is een combinatie van verschillende factoren: kwalitatieve slaap, een gezonde voeding, voldoende beweging in de natuur en rust in je hoofd. Vanuit deze visie is werken – liefst preventief – binnen een team bestaande uit verschillende disciplines een absolute meerwaarde.”

“Wie in balans is, is beter gewapend tegen stress en burn-outs. Geen energie hebben, prikkelbaar zijn, je sociaal leven op een laag pitje zetten: dat zijn allemaal knipperlichten. Natuurlijk kan je eens een dipje hebben: een stressy week of een drukke maand op het werk. Maar constante stress, dat sloopt je. Zowel fysiek als mentaal. Je pleegt roofbouw op je lichaam.”

Stress en voeding: vermijd het domino-effect

“Je hormoonhuishouding zit geweldig in elkaar. Maar zodra die uit balans geraakt, zijn het als vallende dominostenen. Alles hangt samen. In je darmen wordt 90% van je gelukshormoon serotonine aangemaakt. Het stresshormoon cortisol ontregelt deze productie en heeft ook een grote invloed op je suikerhuishouding en het noodzakelijk herstel van je lichaam. Goede darmbacteriën hebben een positieve invloed op je stressniveau.”

“Stress kan ook leiden tot minder slaap. Een slaaptekort vertraagt je stofwisseling, geeft meer eetlust én minder energie om te bewegen. Waardoor het moeilijker wordt om te sporten. Terwijl voldoende bewegen net heel belangrijk is als uitlaatklep tegen stress. Doordat dat allemaal samenhangt, kom je in een vicieuze cirkel terecht.”

Conclusie?

“Alleen door naar de persoon in zijn of haar totaliteit te kijken, kom je tot een blijvend resultaat. En dat is precies wat wij willen doen. Wij geloven in een persoonlijke aanpak met haalbare doelstellingen.”

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2019