22 februari 2019 /

Verslaafd aan frisdrank? Zo bouw je succesvol af!

In een normaal blikje cola of limonade zitten al snel om en bij de 150 kilocalorieën. En dan hebben we het nog niet over het aantal klontjes suiker dat zo’n blikje bevat.

Je kent het intussen wel. Je krijgt je zin in een glas cola of limonade. Een glas van 25cl, zelfs 33cl gaat vlotjes naar binnen. Een kwartier later speelt de goesting opnieuw op. En ook bij het avondeten volgen de glazen elkaar – vaak zelfs onbewust – op. Voor je het weet heb je een liter frisfrank binnen. En de bijhorende calorieën, tenzij je een fanatieke lightdrinker bent. Maar ook dat blijft niet zonder gevolgen. Verslaafd aan frisdrank? Zo maak je er stap per stap komaf mee.

In een normaal blikje cola of limonade zitten al snel om en bij de 150 kilocalorieën. En dan hebben we het nog niet over het aantal klontjes suiker dat zo’n blikje bevat. Vermenigvuldigen is simpel, maar de effecten ervan tenietdoen, is al heel wat moeilijker. Laat staan ermee stoppen. Met volgende tips zit je al een heel eind op de goede weg.

1. Laat ook light dranken links liggen

Light dranken zijn caloriearm en bevatten geen weinig tot geen suikers. Klopt helemaal. Maar net dat maakt het verleidelijker om juist méér frisdrank te nuttigen. Je komt er toch niet van bij, zal je denken. Toch stuurt de zoete smaak van het drankje een signaal naar je hersenen dat je hongergevoel stimuleert. Doe zelf maar eens de test: hoe vaak gebeurt het dat je naar eten grijpt na een glas frisdrank? En hoe vaak gaat het om iets gezonds?

2. Ga op zoek naar een geschikte vervanger

Wie verslaafd aan frisdrank is, geniet niet alleen van de zoete smaak, maar ook van de bubbels, van het koolzuur. Niet alleen voelt je buik hierdoor extra opgezwollen, het is ook moeilijk om alternatieve, gezonde dranken zoals water of (ijs)thee te leren appreciëren. Wees dus origineel en tover met fruit en andere smaakjes om je water of thee op een gezonde manier interessanter te maken. Het internet staat vol van recepten en ideeën!

Wist je trouwens dat fruitsap evenmin onschuldig is?

3. Bouw langzaam af

Om de overgang niet te bruusk te laten verlopen, bouw je best af in kleine stapjes. Drink je bijvoorbeeld vijf of zes glazen frisdrank per dag, ga dan eerst voor één glas per dag, gevolgd door een twee- of drietal glazen per week.

Volgens hetzelfde principe, maar je moet er wel voor zijn: leng je frisdrank aan met water. Op het begin zal dit wellicht onaangenaam smaken, maar als je het even volhoudt, zal je merken dat je smaakpapillen hier snel aan wennen. Net als de rest van je lichaam. Let bijvoorbeeld maar eens op hoeveel minder gezwollen je buik eruitziet na een paar dagen frisdrankloos leven.

4. Toch zin? Drink een glas water

Als je verslaafd aan frisdrank bent, dan zijn de eerste drie dagen van afkicken meestal de moeilijkste. Dat komt omdat je lichaam moet wennen aan het gebrek aan “zoete prikkels”. Eens je die periode doorkomt, merk je al snel dat de drang naar een glas limonade of cola sterk afneemt. Wordt het je toch even te veel? Drink dan eerst een glas water, zodat je grootste dorst gelest is.

Verslaafd aan frisdrank: compleet bannen of minderen?

Of je volledig voor nultolerantie gaat of je genoeg karakter in huis hebt om het aantal glazen frisdrank per week te beperken, dat is een kwestie van aanvoelen. Zoals meestal is genieten met mate nog altijd de meest aangewezen oplossing. Gun jezelf bijvoorbeeld een glas frisdrank op een feestje of bij een speciale gelegenheid. Daar is helemaal niets mis mee.

Ben je nog op zoek naar gezonde producten of gerechten voor bij je glas water of thee? Neem een kijkje in onze Sublimix-webshop of op onze gerechtenpagina. Smakelijk, enne… succes!

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2019