17 oktober 2017 /

Meer bewegen na een hele dag zitten

Meer beweging in je leven? Deze 3 oefeningen voer je makkelijk zelf thuis uit!

Heb je een kantoorjob? Of ander ‘zittend’ werk? Dan breng je vele uren per dag zittend door. En dat is slecht voor je gezondheid, zoals je in ons vorige blogbericht kon lezen. De oplossing: meer bewegen! Omdat je na een drukke werkdag vaak geen zin hebt om naar de fitness te spurten, schotelen we je 3 oefeningen voor die je perfect zelf thuis kan uitvoeren. Op naar meer beweging!

De plank

Een strakke buik en stevigere rompspieren? Tijd voor de plank! Door deze oefening regelmatig uit te voeren verbeter je je zithouding én krijg je een strakker lichaam. Win-win.

Zo doe je het:

  • Ga op je buik liggen.
  • Houd je ellebogen op schouderbreedte en steun op zowel je ellebogen als de tippen van je tenen.
  • Span je buik- en bilspieren op.
  • Maak jezelf zo recht als een plank.
  • Houd deze pose zo lang mogelijk aan. Ben je na 10 seconden al moe? Geen probleem, even rusten en daarna opnieuw 10 seconden volhouden. De doorwinterde plankers hebben de volle 5 minuten als doel!

De bridge

Een stapje verder dan de plank? Met de bridge versterk je zowel je rug, benen als romp. Bovendien zal je merken dat je na verloop van tijd minder pijn hebt in je knieën en rug.

Zo doe je het:

  • Ga op je rug liggen met je armen naast je, je handpalmen naar onder gericht en met je gezicht naar het plafond.
  • Trek je voeten op tot ze recht onder je knieën komen te staan.
  • Tijd om te bewegen nu. Laat je heupen traag en gecontroleerd naar boven rijzen. Vervolgens laat je ze langzaam weer laat zakken. Herhaal deze beweging 10 tot 60 seconden, afhankelijk van je conditie. Dit doe je zo’n 3 maal.

De squat

Wil jij liever al je spiergroepen op hetzelfde moment laten werken? Time to squat! Bovendien doet deze oefening wonderen voor je billen en benen.

Zo doe je het:

  • Sta rechtop en plaats je voeten op heupbreedte.
  • Zak naar beneden. Let erop dat je knieën nooit over je tenen komen en houd je rug mooi recht.
  • Wil je ook je buikspieren laten werken? Trek je navel dan goed naar binnen.
  • Herhaal deze beweging rustig en gecontroleerd.

Cardio

Al je spiergroepen trainen is perfect, maar je lichaam heeft natuurlijk ook zijn portie beweging nodig. Trek je loopschoenen aan en loop een blokje om, ga met de hond wandelen of maai het gras. Wat je doet maakt niet uit, zolang het resultaat maar meer bewegen is.

Op naar een gezonde levensstijl

Meer bewegen na een lange dag zitten? Wij zijn helemaal mee! Combineer die beweging met een gezonde levensstijl en je bent helemaal goed op weg.

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2019