01 juni 2017 /

Glutenvrij eten: alleen goed als het écht moet?

Glutenvrij eten, is het nu gezond of ongezond? Viviane Vaes geeft je graag de nodige uitleg.

Gluten is een verzamelnaam voor een groep eiwitten die in bepaalde granen zitten. Sommigen zijn intolerant voor deze eiwitten en moeten daarom hun voeding bijsturen. Steeds vaker zien we berichten verschijnen dat glutenvrij eten niet erg gezond is. Anderen bevelen net een glutenvrij dieet aan. Wat is er nu van waar? Is glutenvrij eten alleen goed als het moet?

Eerst en vooral kan een arts bepalen of je glutenvrij moet eten of niet. Uit een test blijkt dan of je bijvoorbeeld aan coeliakie lijdt. Dat is een chronische darmaandoening. Gluten eten is dan uitgesloten. Om betrouwbare testresultaten te garanderen, raden artsen aan om minstens twee maanden voor het onderzoek volop glutenrijke voeding te eten. Indien blijkt dat je coeliakie hebt, krijg je een tegemoetkoming van de mutualiteit om de hogere kosten van de glutenvrije voeding te dragen.

Ook goed als het niet moet

Maar ook al is het niet strikt noodzakelijk, is het vaak goed om gluten te vermijden. Als je een verzwakt immuunsysteem hebt en gevoeliger bent voor allerlei intoleranties, bijvoorbeeld. Of als je kampt met darmproblemen. Ook voor diabeten is het beter om niet te veel koolhydraten (brood, pasta…) te eten. En zoveel mogelijk gluten te vermijden. Dit geldt ook als je een te hoog cholesterolgehalte hebt.

Aanvullen!

Maar je mag niet vergeten dat je bepaalde voedingsstoffen uit een glutenvrij dieet moet aanvullen met vezelrijke producten zoals peulvruchten, groenten, fruit en gedroogd fruit. Een aantal glutenvrije producten, zoals glutenvrij brood van teff en boekweit, bevatten wél voedingsvezels.

Glutenvrij eten: hoe begin je eraan?

  • Eet gevarieerd, dan heb je minder kans op tekorten.
  • Beperk het gebruik van vet en suiker.
  • Eet voldoende groenten. Die bevatten alle belangrijke bestanddelen zoals vitamines en mineralen.
  • Beperk het gebruik van vlees en bewerkte vleeswaren zoals spek, ham en salami. Vlees is wel een goede bron van ijzer en eiwitten.
  • Drink anderhalve liter water per dag. Water is het belangrijkste bestanddeel van onze voeding.
  • Maak gebruik van glutenvrije producten.

Met dank aan Viviane Vaes, zaakvoerder van Choosy & Delicious.

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2019