30 Augustus 2018 /

Een gezonde brooddoos? Da’s kinderspel!

Moeite met het samenstellen van een gezonde brooddoos? Ontdek alles wat je nodig hebt voor een gesmeerde schooldag.

Terug naar school? Tijd om de boterhammendoos terug uit de kast te halen! Dat boterhammen ook lekker, leuk én gezond kunnen zijn, bewijzen deze tips voor een gezonde brooddoos. Klaar voor een gesmeerde schooldag?

Kies een gezonde broodsoort

Een gezonde brooddoos begint bij het brood. Dat wit brood niet zo’n goede keuze is, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Jij kiest liever voor bruine broodsoorten of volkorenbrood. In tegenstelling tot wit brood bevatten ze namelijk veel meer voedingsvezels, vitamines en mineralen. Net wat je kind nodig heeft om zijn batterijen op te laden dus!

Helemaal zeker zijn dat je een gezond brood eruit kiest? In deze blog vertellen we je waar je op moet letten!

Broodnodige creativiteit

Een brooddoos die er smakelijk uitziet, daar krijg je gegarandeerd honger van! Haal de kunstenaar in jezelf naar boven en snijd de boterhammen eens in een leuke vorm. Driehoekjes, rechthoeken, cirkels of misschien maak jij wel boterhamspiesjes? Uitsteekvormpjes helpen je trouwens perfect op weg.

Ook een creatieve verrassing past perfect in een gezonde brooddoos. Een leuk briefje, een hardgekookt eitje waarvan de schaal een gezichtje kreeg, een mopje, … Waarmee verras jij je kind vandaag?

Varieer

Eet jij graag iedere dag boterhammen met hetzelfde beleg? Wel, je kind ook niet. Houd de gezonde brooddoos daarom interessant en varieer in het beleg. Kies zo bijvoorbeeld eens voor gerookte zalm, platte kaas, … Alles om de sleur te doorbreken! Vette belegsoorten zoals salami, paté of salades bereid met mayonaise laat je best achterwege.

Respecteer wel steeds de volgende vuistregel: brood eet je met beleg en niet omgekeerd. Beleg dus met mate. Een gezonde brooddoos wordt anders al snel een stuk ongezonder.

Ga voor groenten

Een boterhammendoos is niet enkel weggelegd voor fruit en belegde boterhammen. Ook groenten voelen zich er prima thuis. Dé perfecte manier om je kind een extra portie groenten te laten binnenspelen! Gesneden worteltjes, kerstomaatjes, schijfjes komkommer, … Alles in hapklaar formaat is perfect voor in de gezonde brooddoos.

Een gezonde brooddoos in 1-2-3

Je merkt het, een gezonde brooddoos samenstellen, hoeft niet moeilijk te zijn. Houd onze inspiratiepagina in de gaten voor nog meer gezonde tips. Wij wensen je alvast een geslaagd schooljaar toe!

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2018