11 Oktober 2018 /

Een dosis gezond in je brooddoos

Vind jij het leuk om elke dag hetzelfde tussen je bokes te eten? Kinderen ook niet. Met deze tips voor een gezonde brooddoos voeg jij er een dosis gezonde creativiteit aan toe.

Welk brood?

Een brooddoos zonder boterhammen da’s zoals Nicole zonder Hugo. Thuis zonder Simonneke.

Geef de voorkeur aan bruin of volkoren in plaats van wit. Of als je (klein)kind echt niet zonder wit kan: wissel dan af in de loop van de week. Kleuters in huis? Verras hen dan met bokes in de vorm van driehoeken, cirkels of hartjes. Of ga voor een boterhambrochette. Bonuspunten voor plastic spiesjes, die splinteren niet.

Hoeveel boterhammen?

Dat hangt af van de leeftijd en de eetlust. Sommige kleuters hebben al genoeg met één boterham, anderen eten er drie. In een doorsnee boterhammendoos zitten er één à vier sneetjes. Dat is ongeveer evenveel als één à twee volkoren pistolets. En reken voor een boterham aan twee beschuiten.

En erop?

Besmeer eerst met een mespuntje goede vetstof. En met goede bedoelen we maximaal een derde verzadigde vetzuren op het totale vetgehalte. Wil je je gezonde brooddoos afwerken, kies dan voor een niet al te vet beleg, zoals jonge Gouda, brie, geiten- of platte kaas, tonijn, garnalen, kalkoenfilet, gebraad… Met mate: salami, worst, paté, hagelslag en choco.

Mag het een beetje meer zijn?

Werk de boterhammen af met groente. Denk aan een blaadje sla, een handvol rucola, schijfjes tomaat, kersttomaatjes, radijzen, fijn gesneden kolen, waterkers, seldersnippers, wortelfrietjes, rode biet, paprikareepjes, komkommer… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Een perfect rapport

Elke dag alleen maar boterhammen? Saai! Ruil één keer per week een sneetje brood in voor deze gezonde extraatjes: een potje gekookte pasta of rijst, blokjes gekookte aardappel, koude groentesalade of een stuk hartige groentetaart. Of voor de durvers met een perfect waterdichte thermosbeker: soep of groentesap.

Voor de snoepers…

Een lekker dessertje maakt het helemaal af. Weet dat er ook gezonde alternatieven zijn: fruit(sla), yoghurt of een handvol ongezouten noten.

Sublitip:
Bij een gezonde brooddoos hoort ook standaard een flesje water. Kinderen tussen de drie en zes jaar zouden vier glazen water per dag moeten drinken. Tussen de zes en twaalf jaar zijn er dat makkelijk zes.

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2018