31 januari 2020 /

7 redenen waarom jij constant honger hebt

Je hebt net een stevig ontbijt achter de kiezen. Maar na een uur begint je maag alweer te knorren. Heb jij constant honger? Dan heeft dat wellicht te maken met deze 7 redenen.

1. Je hebt trek

Denk jij de hele tijd aan die heerlijke muffin? Of die smakelijke zak chips? Dan begint je maag vaak spontaan te knorren. Honger en goesting zijn dan ook makkelijk te verwarren. Wil je zeker zijn dat je écht honger hebt? En dat het niet gewoon een craving is? Reageer dan niet meteen en zoek eerst afleiding. Vaak trekt je goesting dan vanzelf weg. Heb je na een halfuurtje nog steeds honger? Schakel dan over op een gezonde snack.

2. Je eet te snel

Wanneer je in alle haast je eten naar binnen werkt, dan kunnen je maag en hersenen dat snelle tempo niet altijd bijhouden. En zullen ze signalen blijven geven dat je honger hebt, terwijl je eigenlijk al voldaan bent. Door trager te eten, geef je je lichaam voldoende tijd en krijg je sneller een verzadigd gevoel.

3. Je hebt eigenlijk dorst

 Heb je voortdurend last van een hongergevoel? Dan is dat vaak een teken dat je te weinig drinkt doorheen de dag. Drink daarom eerst een glas water en wacht dan een halfuurtje. Vaak blijkt je hongergevoel gewoon dorst te zijn.

4. Je mist regelmatig een maaltijd

Je ontbijt overslaan omdat je ’s ochtends gehaast bent? Of je lunch skippen omdat je eerder naar huis wil? Niet zo’n goed idee, want het zadelt je met alleen maar meer honger op. Je lichaam zal in dat geval in survivalmodus gaan. En dat wil zeggen dat het meer reserves opslaat, je lichaam extra calorieën gaat vragen en je meer zin gaat krijgen in vettig eten. Een maaltijd overslaan zorgt dus net voor een averechts effect.

5. Je eet te weinig vezels

Vezels stillen snel je hongergevoel, én ze verteren ook een stuk langzamer. Een vezelrijke maaltijd zorgt er dus voor dat je langer voldaan blijft. Zet daarom voldoende volkorenproducten, fruit en noten op het menu.

6. Je eet te veel junkfood

Ja, geraffineerde producten zoals wit brood, koekjes en bereide maaltijden zijn lekker. Maar helaas zijn ze sterk bewerkt, zitten er weinig gezonde voedingsstoffen in en zitten ze boordevol lege calorieën die razendsnel veteren. Het gevolg? Je bloedsuikerspiegel piekt, crasht en stimuleert je hongergevoel weer na een uurtje.

7. Je laat je leiden door emoties

Heb je stress? Voel je je minder goed? Of ben je oververmoeid? Dan zoeken mensen vaak hun toevlucht in eten om zich weer beter te voelen. Waarom? Omdat eten een positief gevoel geeft als je honger hebt. En wanneer mensen zich emotioneel voelen, dan zijn ze op zoek naar diezelfde voldoening. Vaak grijpen mensen in een emotionele bui dus naar eten, terwijl ze eigenlijk geen honger hebben.

Constant honger? Schakel dan over op een gezonde snack

Krijg je je hongergevoel niet gestild? Kies dan voor een gezonde snack om je hongergevoel mee te bestrijden. Neem zeker een kijkje op onze receptenpagina, die boordevol inspiratie voor gezonde gerechten staat.

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2020