12 juni 2017 /

Brainfood tijdens de examens? Hier moet je op letten!

Zet brainfood op het menu tijdens de examens! Deze tips moet je zeker onthouden.

De gevreesde periode voor vele studenten is weer bezig: de blok. Een periode die van de hersenen een enorme inspanning vraagt. Hoe houd je die grijze massa van jezelf, je dochter, zoon of kleinkind tevreden tijdens het studeren? Zet brainfood op het menu!

Gebalanceerde maaltijden

Dat regelmatig eten nodig is om je motor draaiende te houden, hoeven we je niet te vertellen. Zo’n 6 maaltijden per dag is ideaal. Wat houden deze in? Drie gevarieerde, evenwichtige en lichte hoofdmaaltijden en drie gezonde tussendoortjes. Welk brainfood mag zeker niet op je menu ontbreken? Hier moet je op letten:

Een graantje meepikken

Tijdens het blokken hebben je hersenen krachtvoer nodig. Ze hebben namelijk nood aan energie om je urenlang te laten concentreren. Die energie haal je best uit graanproducten. Ga voor bruin brood, muesli, havermout, aardappelen (werk af met onze kruidenmix!) of volkoren deegwaren.

Laaf die dorst

De blokperiode is dé tijd van het jaar waarin iedereen grijpt naar energie- of andere cafeïne houdende drankjes. Toch kies je best voor een andere verfrissing. Cafeïne heeft naast slapeloosheid en geïrriteerdheid namelijk nog andere nadelige bijwerkingen. Bovendien zorgt de suiker in deze drankjes voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Onze tip? Drink veel water. Minimum 1,5 liter per dag om precies te zijn. Een tekort aan vocht beperkt je concentratie. Of hoe brainfood niet altijd vaste voeding hoeft te zijn.

Fruitig tussendoortje

Tijdens de examenperiode wordt er gretig reclame gemaakt voor allerhande vitaminen die wonderen beloven. Ons advies? Gevarieerde voeding maakt supplementen overbodig!

Maak er je missie van om drie stukken fruit en een half bord groenten per dag te eten. Fruit en groenten zijn namelijk natuurlijke bronnen van vitaminen en mineralen. En voorzien je van de nodige energie. Tips om aan je dagelijkse hoeveelheid groenten te komen? Die kon je hier alvast lezen.

Het superfruit dat je zeker niet mag vergeten? Bosbessen! Deze doen wonderen voor je geheugen. Ze versterken ook de kracht van de hersensignalen. Kant en klare brainfood dus!

Gezonde vetten

Om goed te functioneren hebben onze hersenen ten slotte ook vetten nodig. En dan bedoelen we geen pakje frieten, maar gezonde vetten! Deze stimuleren je geheugen, helpen je helder na te denken en gaan stress tegen. Gezonde vetten op het menu zetten? Kies dan voor matige vette of vette vis (zeewolf, bijvoorbeeld) noten of zaden.

Veel succes!

Jezelf, je kind of kleinkind met evenwichtige, gezonde maaltijden verwennen? Ga voor gezonde brainfood! Gezonde maaltijden zetten je al een heel eind op weg. Het studeren, dat moet je jammer genoeg nog altijd zelf doen. Kan je toch nog wat slimme voedingstips gebruiken? Aarzel niet ons te contacteren.

Wat vind je nog leuk?

© SUBLIMIX 2019